Weekendtur til Falster og Lolland med Tove og Elmers autocamper - fredag den 03. - mandag den 06. juni 2011

Oprindeligt skulle vi have været på weekendtur med Gitte og Hans. Det gjalt en vandring rundt om Maribosøerne (hed det vist) men vandreturen blev aflyst, så Gitte og Hans sprang fra. Så tyede vi til et alternativ, nemlig at låne Tove og Elmers autocamper for en weekend. Vi havde nemlig en god grund til at køre til Falster. Vi skulle besøge min halvkusine i Stubbekøbing!

Autocamperen blev hentet torsdag aften, så vi var klar til afgang fredag morgen. Det gik over Fyn og Storebælt i flot solskinsvejr, så Storebælt blev præsenteret fra sin bedste side. På Sjælland satte vi kursen mod Næstved og omkring da vi nærmede os byen, valgte vi at søge ned mod Karrebæksminde, for at se, om det var muligt at få lidt frokost dér.

Karrebæksminde viste sig at være en hyggelig lille (ferie)by. Godt vejr og fridag, så der var mange i byen. Vi kørte over en lille bro og over på Enø, for at finde et frokostspot. Øen er ikke så stor og vi kunne holde helt ned ved vandet, for at spise frokost. Efter et par gode skiver rugbrød, var vi klar til videre færd. Vi havde en aftale i Stubbekøbing kl. 13:30, så det gik ikke an at slappe af for længe.

I Stubbekøbing fandt vi en parkeringsplads ved havnen, tæt på hvor min halvkusine bor. Hun sad lige så stille i gårdhaven udenfor hendes hus og ventede. Det var dejligt endeligt at besøge hendes familie på Falster. Hendes 3 piger kom i løbet af eftermiddagen på besøg, for at se nærmere på den halvfamilie, der pludselig meldte sig på banen for et par år siden. Om aftenen bød Leni og Eigil på aftensmad til hele familien.

Det blev til nogle hyggelige timer, hvor Marie og jeg også nåede op, for at se gravstedet efter min mors halvbror. Hans kone døde for et par år siden.

Da solen var ved at gå ned, sagde Marie og jeg farvel til familien og gik på jagt efter et sted for natten. Vi nåede kun lige ind i autocamperen på havnens P-plads, da en mand kom drønende på en gammel cykel, for at høre, om vi havde tænkt os at sove på P-pladsen, for det kostede 125 kr. Det samme, som bådene skulle give, for at overnatte i havnen. Det var ikke vores plan. Vi ville udenfor byen, for at finde et sted med god udsigt for natten. Vi ville rigtig udnytte, at vi havde vores eget hus på ryggen!

På Gl. Færgevej øst for Stubbekøbing var der et par glimrende holdepladser og vi fandt et superdejligt sted helt nede i vandkanten. Det var næsten for godt til at være sandt. Der var ikke en vind og dermed stort set spejlblank vand. En fantastisk aften blev sluttet af, mens vi følte os som millionærer med dén udsigt!

Søndagen bød på en række små indslag. Først kørte vi til Hesnæs, hvor husene er kedte for, at de er beklædte med strå på både vægge og tag. Der var nu kun nogle få huse, der kunne leve op til det. Så gik turen tilbage mod Stubbekøbing og et kombineret Motorcykel og radiomuseum. Vejret var alt for godt til museumsbesøg, så vi havde det næsten for os selv. Det var ganske interessant. Der var flot og ordentligt og motorcyklerne stod fint stillet op med god information om de forskellige modeller. Absolut et besøg værd.

Efter lidt frokost, fortsatte vi mod Nykøbing Falster. Det var egentlig meningen, at vi ville finde frem til den kiosk, som min halvkusines datter Regitze havde men på vejen derned blev vi distraheret af en annonce for Guldborgsund Zoo, der havde en botanisk weekend med chilli som tema. Det trak gevaldigt og det viste sig også at være vældig spændende. Selve zoo-delen var ikke særlig stor men det var fint for en lille vandretur. I midten af zoo'et var der så udstilling med handelsboder. Inden vi havde set os om, havde vi hænderne fulde af varer og planter.

Der var også en større salgsafdeling med forskellige chilliplanter og en af deres mænd blev så begejstret over, at der kom en, der gik meget op i chilli, så han ville absolut sælge mig en stak planter. Jeg havde lige sagt til Marie, at vi havde nok i den plante, der stod hjemme på terassen. 10 minutter senere stod jeg med 4 planter i hånden. Vi bestemte næsten selv prisen, for de skulle bare sælges til nogen, der satte pris på dem.

Så gik turen videre mod Sakskøbing, hvor vi havde læst, at der lå et gods med eget bryggeri. Det måtte vi prøve og det faldt på et tørt sted, da vi kørte ind på Krenkerup Gods. Der var ingen gæster men alligevel var pubben åben, så vi kunne nyde et par af deres eget bryg. Det smagte godt men slog lidt hårdt i varmen.

I selve Sakskøbing fandt vi et åbent supermarked. Så blev der provianteret til aftensmad, inden vi fortsatte mod Nakskov. Det var egentlig planen, at vi ville se, om vi kunne finde et godt sted at holde omkring Maribo søerne. Men her var der ikke umiddelbart udsigt til et diskret sted, hvor vi kunne gemme en autocamper, så vi endte til sidst i Maribo by. Her gik jeg død en halv times tid. Dels på grund af varmen og dels sikkert på grund af de 2 gode øl, jeg havde smagt på Krenkerup Gods.

Vi fortsatte turen nord ud af Maribo og søgte op til nordkysten af Lolland. Efter et besøg ved Blans Vig, hvor vi også skulle regne med at blive forvekslet med en båd, endte vi ved Ranvsborg, der er resterne af en gammel fæstning. Her var der en lille p-plads tæt på vandet, hvor vi regnede med at kunne være nogenlunde ugenert. Det kunne vi også men i løbet af aftenen og formiddagen kom der dog en del gæster, for at kigge.

Efter vi havde nydt vores aftensmad, gik vi op på Ravnsborg, for at se nærmere på ruinen. Her var ikke mange spor tilbage af Ravnsborg.

Mandag var det igen så godt vejr, at vi ikke rigtig havde lyst til at fortsætte. Men vi havde bestilt færge fra Tårs til Spodsbjerg (på Langeland), så vi måtte jo afsted. Vi kørte efter Magueritruten mod Tårs og det var absolut ikke den direkte vej mod byen. Vi havde en times tid til rådighed, til at kigge lidt på Købelevhaven, der er en stor botanisk have med japansk have og en zen-have. Det virkede en anelse tilgroet og mange af blomsterne var udenfor sæson. Men den japanske have var meget smuk og jeg kunne personligt godt have brugt mere tid i zen-haven.

Men færgen trak i os og vi kom frem til Tårs i god tid. Så kom turens store sjok. Jeg gav mit bookingnummer til billetmanden. Han slog det op og bekendtgjorde, at det var en reservation til Bøjden - Fynshav. Bestillingen var godtnok lavet over internettet på min telefon men jeg var helt sikker på, at jeg havde valgt rigtigt. Jeg begyndte at regne ud, hvor mange timer det ville tage, at køre tilbage over Falster og Næstved, op over Storebælt. Heldigvis viste det sig, at nummeret var forkert. Han fandt min rigtige reservation under mit navn og vi kunne ånde lettet op.

Mens vi ventede på færgen, spiste vi lidt frokost og på båden blev der tid til en kop kaffe på dækket. Turen over Langeland og Sprogø blev også foretaget i superflot vejr og snart var vi på vej over Fyn, mens jeg lige skulle lave den sidste test af vores autocamper. Det viste sig, at man sagtens kan sidde ved bordet og sortere billeder under kørslen. Så var det jo på plads.

Så var weekenden gået. Vi havde hygget os rigtig meget - lige indtil Marie bekendtgjorde, at hun ønsker sig en autocamper i 50 års fødselsdagsgave. Pyha, det var et ønske af dimensioner!)